Dr. Mester László polgármester, országgyűlési képviselő köszöntőjében elmondta, hogy a Peststentlőrinc-Pestszentimrei Felnőttek Gimnáziuma és Továbbképző Központjának tantestülete nagy munkára vállalkozott, amikor nyolc évvel ezelőtt bizalmat szavazott a távoktatásnak. A fővárosban elsőként alkalmazta ezt a módszert a középfokú közoktatásban.
Kurdi János, a Peststentlőrinc-Pestszentimrei Felnőttek Gimnáziuma és Továbbképző Központja igazgató-helyettese, távoktatási tagozatvezető mutatta be az intézmény távoktatási programját. „Az élethosszig tartó tanulás korkövetelmény, de a felismerést segítő szlogen még nem tudatosult kellő mértékben, a tanulás feltételeinek biztosítása nem kap elé támogatást. A távoktatói tagozat előnyeit, rugalmas, önálló tanulás, a felnőttek időbeosztásához, magánéletéhez, munkahelyi elfoglaltságához jobban igazodó oktatásszervezést, az informatika térhódítását, a hatékonyabb tanulói támogatást – sokan elismerték, de munkát, pénzt, energiát, innovatív gondolkodást nem nagyon fektettek bele. Márpedig a távoktatás sokba kerül, hiszen a tantermen kívüli, otthoni, önálló tanuláshoz még több, még jobb tananyagok kellenek, és szükséges a folyamatos háttértámogatás. Nélkülöz az andragógus, akit fel lehet hívni, ha gond van, akivel beszélgetni lehet az otthoni gondokról, akivel fel lehet fedezni a tudás világát, akivel együttműködve a tanuló sikerélményt szerezhet a tanulásban, aki az élethosszig tartó tanuláshoz esélyt nyújt, és kifejleszti az iránta való igényt”. (Cselovszky Jenő, a Peststentlőrinc-Pestszentimrei Felnőttek Gimnáziuma igazgatója)
E-learning az oktatásban címmel Prágai Tamás beszélt arról, hogy az e-learning egyre nagyobb szerepet játszik mind a közoktatásban, mind a vállalatok tréning gyakorlatában. Mi az oka? A kényszerítő idő- és költséghatékonyság, vagy a módszer terjedésében szerepet kapnak oktatási szempontok is? Valódi alternatíva az e-learning?
LVA- videó alapú e-learninges technológiáról tartott tájékoztatót Vörös Borisz. Az előadó arról beszélt, hogy miként tehetjük eredményesebbé tenni az oktatói munkát, és bemutatta a videó alapú előadás és az e-laerninges tartalmak módszertanilag magalapozott kombinációját.
Rapid e-learning módszerek és eszközök címmel tartott előadást dr. Huszár Tamás. Az információátadás, illetve az üzletmenet szempontjából kritikus tudásanyag átvitelének legalkalmasabb módszere. Bemutatta a rapid e-laerning módszereket és eszközöket, amelyekkel néhány hét alatt online oktató program készíthető. LSI Online Nyelviskola – angol nyelv kezdőknek és haladóknak bemutatta Prágai Tamás. A nyelvoktatás számára az internet valós, angol nyelvű virtuális környezetet teremt. Hogyan tehetjük a nyelvoktatást az internet segítségével hatékonyabbá? Az LSI Online Nyelviskola oktatási módszerét mutatta be az előadó.
E-learning
Az online oktatás szükséges, mert időt, költséget, utazást spórolhatunk meg a segítségével, de csak gyakorlati kényszerűségből alkalmazzuk ezt a módszert, vagy szól más érv is alkalmazása mellett? Ez az új módszertan messzemenően kihasználja azokat a lehetőségeket, amelyeket a virtuális hálózatok „ajánlanak fel” a tanulás számára. Ez a változás, tanulásról alkotott fogalmaink átgondolására késztet.
Éppen az egyre szélesebb körű gyakorlat teszi mind nyilvánvalóbbá az online tanulás hatékonyságát.
A hagyományos, LMS alapú e- Learning alapú tréningek olyan területen válnak be, ahol a képzés célja jól körvonalazható, meghatározott. Ilyen egy terméktájékoztató, egy szolgáltatás vagy termék bemutatása, egy adott munkafolyamat betanítása. Ezek az oktatás fontos és hasznos területei. Az új szemléletű e- Learning valódi haszna azonban a közoktatásban várható, illetve azokon a területeken, ahol a tanulás fogalmát az élethosszig tartó tanulás fogalmával összhangban határozzuk meg. Ebben az esetben ugyanis a hangsúly az egyén a személyes motivációra tevődik, aki használja az internetet: információt gyűjt, kommunikál, levelezik, megosztja fotóit és több közösség tagja, saját tevékenységét e- Portfólióban mutatja be.
Az LSI Informatikai Oktatóközpont (www.lsi.hu) az online oktatás különböző területein tevékeny. A Rapid e-learning módszertana a „hagyományos” e-learning hatékony, sokoldalúan felhasználható eleme, saját fejlesztésű LVA rendszerünk a videó oktatásban való felhasználásra teremt lehetőséget.
LVA - A videón túl
A széles sávú internet elterjedése miatt az elmúlt tíz évben a videó rohamosan terjed a weboldalakon. Mára a videó megosztó oldalak az internetes közösség egyik fő információforrásává váltak. A videó térhódítása nem kerülte el az internetes oktatást sem. Az e-learning külön válfaja alakult ki: a v-learning, a videó támogatású oktatás.
Az LVA az e-learning mára kiforrott technikáit egyesíti a v-learning legújabb lehetőségeivel. A videón rögzített előadás kiegészül képi és szöveges, animációs illusztrációval, definíciókkal és egyéb, a hallgatót segítő információs csomaggal. A korábbi videózás a tanulási folyamatba épül, így alaposabb a bevésődés, és különböző tudásellenőrző eszközökkel a visszacsatolás is azonnal megtörténik.
Az LVA, mint eszköz bármilyen prezentációra alkalmazható, amennyiben olyan részleteket szeretnénk bemutatni a nézőnek, amelyek túlmutatnak egy előadás keretein.
Rapid e-learning
A rapid e-learning az információátadás, illetve az üzletmenet szempontjából kritikus tudásanyag átadásának legalkalmasabb módszerét képviseli. A multimédiás e-learning anyagok könnyű és gyors fejlesztését, tudásbázisban való közzétételét lehetővé tevő ún. rapid e-learning módszer olyan eszközöket használ, amelyhez nem kell nagy informatikai tudás, a szerző a tartalomra koncentrálhat. A tanulás nem igényel külön tanfolyami időt, kisebb szabadidőkben is tanulható. A 15-20 perces tananyagok gyorsan (rapid módon) elsajátíthatók, fókuszált tudásátadást tesznek lehetővé.